Sunday, July 29, 2012

Asam 20 sen eh nama benda ni? Lupa pulak



Siapa pernah makan benda ni? Aku tengok gambar ni,teringat dulu kecik-kecik suka makan tapi aku lupa nama benda ni. Asam 20 sen kot nama nya. Nak dapatkan kepastian, aku tanya lah seisi keluarga yang ada dekat rumah ni haa. Macam-macam jawapan aku dapat daripada depa ni:


Ibu: Asam Gambir lah orang panggil ni

Adik: Asam Duit Syiling, dulu kecik-kecik selalu beli

Adik (2): Coklat Asam Duit Syiling lahhh (panjang pulak nama)

Sepupu: Asam 20 sen ni nama nya (sama macam pendapat aku ni)

Datang ayah aku, ayah aku ni macam biasa lah,rilek rilek macam malas nak layan sikit kalau menjawab



















Ayah: ni Asam Keping ni


Ghasakkkkk! Asam keping pulak pergi nya. Tak kesah lah nama dia hape benda ni. Aku panggil asam 20 sen sebab bentuk dia macam syiling 20 sen.Dulu selalu lah makan, sekarang dah lama dah tak jumpa benda ni. Tak tahu lah ada lagi ke tidokkk



 Tapi aku tak tahu lah nama sebenar benda ni. Lupa dah. Ada sesiapa tahu tak apa nama benda ni??

59 comments:

  1. haaaa asam 20 sen...kalau makan mesti nak sekeping-sekeping takut abis wakaka kalau kedekut masuk mulut banyak2 terus

    ReplyDelete
  2. dida panggil asam suet syiling rasanya dolu2... huhu

    ReplyDelete
  3. asam keping bulat sedap masam2 masin =)

    ReplyDelete
  4. asam keping bulat sedap masin2 masam =)

    ReplyDelete
  5. adaaa... buat kek lapis sarawak-sedapppp....

    ReplyDelete
  6. haha! asam keping pulak..entah cik epal..tapi sodap nih..skg nih pn ade lagi,tp jarang nampak!

    ReplyDelete
  7. tak tau apa namanya..hahaha

    tapi masih makan lg sampai skang..

    ReplyDelete
  8. kte panggil asam gambir je.. sme mcm ibu cik epal :))

    suka giler asam nie. skang nie mkin sikit...

    ReplyDelete
  9. sy panggil asam duit syiling! hiks :D err masih ada jual ni. Haritu sy bawak pergi kuliah >.<

    ReplyDelete
  10. pernah rasa dan nikmatinya. haaaaa
    ada lagi ker skrg?

    ReplyDelete
  11. pernah rasa dan nikmatinya. haaaaa
    ada lagi ker skrg?

    ReplyDelete
  12. hana suka makan coklat asam nie.hehe coklat asam la plak.. ada orang beli ni sebab nak masak biskut n kek. hana pun xpasti cmna masak ..

    ReplyDelete
  13. pernah rasa dan nikmatinya. haaaaa
    ada lagi ker skrg?

    ReplyDelete
  14. cik epal kita selalu jumpa asam nie dkt kedai buat kek...
    cbe laa cik epal cri.. :3

    ReplyDelete
  15. panggil asam 20sen gak! asam gambir penah dengar jugak.. ade lagi jual.. kedai2 runcit biasa ade. Mid Valley maybe tak pumpa la cik epal.. haha.

    ReplyDelete
  16. suka makan asam nie =) even nenek saya pon suka walaupon dah xde gigi ^^

    ReplyDelete
  17. yummy ! Dulu kecik-2 suka makan ni :)

    ReplyDelete
  18. dulu selalu beli time kecik2 skrg tak nmpk org jual pon

    ReplyDelete
  19. Kalau MM panggil asam gambir.. Hehe.. Memang suka sangat makan ni.. Skang ada lagi, tapi cam dah susah sket nak cari..

    ReplyDelete
  20. SUKA TAPI XDE TANDA HALAL PON...=.=


    tulisan cina je pulak y penuh..huh.







    sebab kan kekomfiusan...kini ibu sy xkasi beli agi hehe =P manaada ibu suruh, tapi mmg sbb da besar pongg mana layan yg 2posen2 nya harege! =D

    ReplyDelete
  21. asam duit! heheheh
    soalan:
    kamu kulum sampai abis ker?
    kamu kunyah?

    ReplyDelete
  22. time kecik dulu memang suka makan benda ni... hampir lupa plak dgn asam 20 sen ni skrg.. hu..hu..

    ReplyDelete
  23. tapi yg pasti makanan nie mmg masam :)

    ReplyDelete
  24. kalau blogger femes,, entry asam 20 sen beriban nak comment termasuk muja,, hehe

    ReplyDelete
  25. dulu selalu beli,tapi sekarang mak tak bagi,takde halal..huuuu

    ReplyDelete
  26. amek! asam keping terus..haha..

    husna panggil asam duit syiling..=)

    ReplyDelete
  27. kahkahkah jawapan ayah paling terbaikkk !

    asam masam :p

    ReplyDelete
  28. js tak suka asam ni tp kt kg js org panggil asam gambir...hehe

    ReplyDelete
  29. Asam Gambir. Hehe. Baru je mkn semlm. Dkt rumah sy ni msh ade 2 paket. jom la. Hee :)

    ReplyDelete
  30. Hahahaha..jawapan ayah Cik Epal tu yg paling tak menahan ekekeke

    ReplyDelete
  31. Saya panggil asam gambir..Baru je ari tu makan sebab kawan bagi.. :)

    ReplyDelete
  32. hahhaa.. betul la kata ayh cik epal tu.. asam keping ! bhahaha.. sesuai dgn bentuk tubuh nyeee.. :P

    ReplyDelete
  33. Hahaha, dah tentu2 ada tulis hawflakes kat situ. Hawflakes namanya ni. Tapi kite budak2 panggil asam duit je dulu. =p

    ReplyDelete
  34. saya panggil ni asam gambir..rasanya orang johor memang panggil gambir kot..hehe

    ReplyDelete
  35. ni org cni pnggil kuih asam gambir,.ad lg skang nh,.owg dok wat kek gambir bagai,.sedap hooi,..

    ReplyDelete
  36. redah jee asam apepon.hehe

    yg penting sedap kunyah time boring-boring ni.heheh

    ReplyDelete
  37. terliur tgok..asam ni letak dalam kek lapis sedap..

    ReplyDelete
  38. Hi sweetie, oh that's so delicious, haha I love that ;)
    Kisses ♥

    (http://kitkatkorpan.over-blog.com) ^^
    You can follow me on Bloglovin, I'll do the same if you want HiHi :)

    ReplyDelete
  39. Asam keping! lol.

    Hari tu ada orang Malaysia dtg sini bawak asam 20 sen ni. Woahh, teringat zaman dolu2 selalu jugak makan ni buat jajan. huhu.

    ReplyDelete
  40. kite panggil ni, asam gambir ! hehe:D

    ReplyDelete
  41. sy panggil gambir nie.. makan selapis2 bestt..

    ReplyDelete
  42. ahaha. dulu masa kecik2 selalu makan benda alah niee :)

    ReplyDelete
  43. Saya panggil sama macam ibi cik epal. Gambir!

    ReplyDelete
  44. Ada lagi jual skg..sedap klu mkn mmg xsedar tau2 abis

    ReplyDelete
  45. bru je tgk semalam kat kedai runcit. yg besar pon ada. besar lg dr duet syiling 50sen. ngee >.<

    ReplyDelete
  46. dulu pernah makan asam ni sambil2 buat kek, tapi sekarang dh x makan cz ada matron berbangsa cina bgtau kenapa org melayu suka makan asam ni sebab x halal, asam ni dtg dari negara china.
    terkejut jugak, sekarang dh tak makan, mungkin ramai lg yang tak tahu..huhu

    ReplyDelete
  47. aihh dlu favorite btol mkn benda alah ni . tp tak sure laa plak nma spesifik dy apa . hehe

    ReplyDelete
  48. kaka sy sllu beli time skola.. Hehe...kat tmpat sy msih ada djual

    ReplyDelete