Wednesday, August 3, 2011

Perempuan senang nak masuk SYURGA. senang juga nak masuk NERAKA

*ENTRI SEKADAR PERKONGSIAN DI BULAN-BULAN RAMADHAN YANG MULIA INI.

Comelnya awak. heee =)



Seorang muslimah sejati bukan dilihat dari kecantikan dan keayuan wajahnya semata-mata. Wajahnya hanyalah satu peranan yang amat kecil,tetapi muslimah sejati dilihat dari kecantikan dan ketulusan hatinya yang tersembunyi. Itulah yang terbaik.



Mencari seorang calon isteri yang solehah bolehlah kita umpamakan sebagai mencari gagak putih. Semakin ia bernilai maka lazimnya semakin susah untuk kita dapatkan.


“Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu ,puasa di bulan ramadhan ,menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya,maka masuklah ia ke dalam syurga dari pintu-pintu yang ia kehendakinya” -(riwayat Al Bazzar)



KUASA DOA PEREMPUAN

Doa perempuan lebih makbul dari lelaki kerana sifat penyayangnya lebih kuat daripada lelaki. Sebagaimana hadis Rasulullah saw:


"Doa ibu itu lebih cepat makbul." 


Orang bertanya:"Kenapa ya Rasulllah?"  



Jawab baginda : "Ibu lebih penyayang dari bapa dan doa dari orang yang penyayang tidak akan sia-sia."


lembut wanita kerana senyumannya..
cekal wanita kerana beraninya..
patuh wanita kerana kesetiannya..
sabar wanita kerana imannya..
kasih wanita kerana belaiannya..
lemah wanita kerana airmatanya..
ikhlas wanita kerana simpatinya...
pendam wanita kerana cemburunya..
sayang wanita kerana sikap keibuannya..
tanpa wanita LELAKI MENJADI LEMAH..
kerana wanita jugalah LELAKI MENJADI KALAH...


"Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya."
(Riwayat Bukhari dan Muslim).



=============

Aku ingat lagi ustaz dekat sekolah selalu cakap. Perempuan ni sangat senang nak masuk syurga dan sangat senang jugak nak masuk neraka. 



Nauzubillahiminzalik. Aku harap kita ni tak tergolong lah dalam golongan perempuan yang "senang masuk neraka". Sama samalah kita mencapai redha Illahi di bulan Ramadhan yang mulia ini




MOOD: INSAF. Insaf sekejap je. Karang buat perangai lama balek. hehh


Renung-renungkan dan selamat beramal. Tapi jangan lah renung lama sangat. Amalkan terus lagi bagus =)


ok bye!

40 comments:

  1. amin,semoga kita dalam kalangan wanita solehah ^_^
    cewaaah,ustazah epal..kekekke :D

    ReplyDelete
  2. baca entri je da setuju sgt dgn isinye~~~

    ReplyDelete
  3. betul tu. perempuan senang masuk syurga n senang jugak masuk neraka. rugila kita kalau kita cume berniat nak berakhlak baik dlm bulan ramadhan je, tak rugi pun kalau kita teruskan dlm bulan2 yang lain ^^

    ReplyDelete
  4. thanks CE sudi kongsi info yang patut semua orang tau kan;)
    mengingatkan mana yang dah lalai dan leka



    (^.^)

    ReplyDelete
  5. TQ for the info ! Amalkan terus yerrrr . . =)

    ReplyDelete
  6. tazkirah yang menginsafkan di tengahari oleh ustazah cik epal :).
    salam ziarah dari azie suhaimi

    ReplyDelete
  7. patotla lelaki tanak tgok aku...dorang takot jadi lemah rupenye...

    ReplyDelete
  8. perempuan senang nak masuk syurga bila menjadi isteri.. patuh cakap suami..tapi senang masuk neraka bila ingkar cakap suami.. jadilah wanita solehah :-)

    ReplyDelete
  9. alhamdulillah. ssgguhnya ciptaan Allah adalah terbaik :D

    ReplyDelete
  10. 'MOOD: INSAF. Insaf sekejap je. Karang buat perangai lama balek. hehh'

    terus.. eerrr... aaa... samalah tu..

    ReplyDelete
  11. nice entry..:)
    jom menjadi wanita yg bisa memilih mana2 pntu syurga...:)

    ReplyDelete
  12. hurmmm, bangga tapi takut jgk kan..

    hebat kuasa wanita...

    ok, kali kedua komen kat blog makwe Shaheizy Sam nih...

    =)

    ReplyDelete
  13. lately nih ayat2 cik epal best sgt..dpt m'insapkan saya..btw,epy ramadhan cik epal ^.^

    ReplyDelete
  14. betul tue cik epal..

    org perempuan nie sng sgt nk msuk syurga n sebaliknya..

    sama2 la kita muhasabah diri & selamat beramal..salam ramadhan

    (^_^)

    ReplyDelete
  15. alhamdulillah bersyukur dijadikan sebagai wanita... :)

    ReplyDelete
  16. good post sempena ramdhan..terima kasih cik epal

    ReplyDelete
  17. betul lah cik epal..perempuan mmg banyak peranan kan..betul caranya,insyaallah syurga janji-Nya..silap caranya,maka nerakalah tempatnya..pape pun..selamt berpuasa cik epal!!;)

    ReplyDelete
  18. aaahhhh.. mudah tapi yang mudah tuw aaa orang alpa.. buat tak kisah, hasilnya walhasil balik mahsul

    ReplyDelete
  19. n3 yang menarik sekali...cuma satu je orang perempuan punya kelemahan...bab solat ok, bab menutup aurat ok tetapi bab mengumpat susah nak elak. Kadang2 dah cuba elak orang tu datang saja nak mengumpat depan kita...serba salah dibuatnya...

    ReplyDelete
  20. lelaki cmne?mungkin tengah2 kot.xde senang susah.hahahahaha

    ReplyDelete
  21. btol3..
    ustaz kt matriks ny pn pna ckp..

    ReplyDelete
  22. sya nk share jgak, ustzah sya ckp ppuan ni umpama mcm hadiah. hdiah yg dibgkus 2 lbih b'nilai dri hadiah yg dah dibuka bgkusan 2. coz hnya org yg slyaknya sj yg dpt mlihat apa yg ada dlm bgkusan 2. hehe...mcm surpise ah ckit..n wat org curious nk tau apa yg ada disebalik bgkusan 2. compared to hdiah yg x dbgkus, suma org da tau apa yg dia ada. :)

    ReplyDelete
  23. yup...semua tu betol. wanita adalah segala2 nya. jika tiadanya hawa buat nabi adam, maka tiada la kita semua sebagai cucunya.

    ReplyDelete
  24. Betul.. girl mmg senang je masuk syurga.. tapi kalau tergelincir senang jugak nk masuk neraka..

    http://syafiqrollercoaster.blogspot.com/

    ReplyDelete
  25. amalan masok syurga nampak senang jer. tp nak amal susah.. huhu dunia dunia~

    ReplyDelete
  26. alhamdulillah.... sejuk hati ibu mengandung.. hehe..

    ReplyDelete
  27. cik.epal sy nk copy paste ayt2 yg besh yg kt entri CE... :)

    ReplyDelete
  28. cik epal masok majalah jelita..
    muke depan irma hasmie..
    cun la cik epal berbaju biru..
    =)

    ReplyDelete
  29. saya nak renungkan kejap je,pastu amalkan lama2!!haha ^^

    ReplyDelete
  30. sgt setuju! btw.suda curik banner cik epal!

    ReplyDelete
  31. bangga jd wanita juga seorg ibu..
    tp sbnrnya susah nk praktikkan..
    cth: dgr ckp suami hehehe..mmgla kita akan dgr ( me la) tp sblm tu msti nk argue dl hahaha...tp x la sampai isteri derhaka..

    ReplyDelete
  32. cik epal yang baik hati....mohon share yer....tenkiu.......:))

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum. Saya mohon share ye..terima kasih..

    ReplyDelete