Monday, August 29, 2011

Menu-menu di Hari Raya . Segmen berkecah di dapur

Yeahhh PART 1 dah settle. Tu kerja orang laki. Mari kita lihat kerja-kerja orang perempuan yang dibantu oleh ibu aku, maklong aku, dan cousin-cousin aku. Teraju utama dalam menjayakan menu-menu hari raya ini, opkos lah tak lain tak bukan nenek aku yang gojes cun melecun




kerja senang. potong-potong bawang

gunting daun kunyit.

Nenek aku dekat dapur dah siap dah dia punya kuah kacang dengan sambal ikan bilis. Tengok pon dah mejejer jejer air liur.Kuah kacang dengan sambal ikan bilis nenek aku jangan buat  main woo . Nenek aku letak dadah lah aku syak. Makan sekali mesti nak tambah 3 pinggan lagi. (mengikut pengalaman raya tahun-tahun lalu)



kuah kacang nenek aku terbaik woooo

Sambal ikan bilis yang umppphhhh

Tu benda-benda yang buat dalam rumah. Ni menu-menu yang masak dekat luar pulak




Rendang daging berempah yang tengah menggelegak

dah nak masak dah ni

rendang ayam nogoghi sembilan tengah menggelegak blup blup

tengah nak masak

ketupat-ketupat yang telah direbus

ini lah hasilnya ye tuan tuan dan puan puan

depa ni kita kasi gantung je. Dalam 150 jugak lah ketupat yang ada ni. kacak kacak betul ketupat ni semua

Dan mari kita lihat hasil rendang yang digodeh-godeh tadi



rendang daging berempah yang telah siap!! nyummmayhhhh!!

ni kegemaran aku ni. Rendang ayam nogoghi sembilan. Nenek aku yang buat. Serious terbaik dari ladang!


Semua ni nenek aku yang buat dan resipi dia. Yang lain lain tukang potong-potong bawang, kacau kacau rendang, tolong tangkapkan gambar <---- ni kerja aku la


eh tak sabar pulak nak raya aku rasa bila dah tengok ketupat tergantung bagai, rendang pon dah memanggil manggil dah suruh makan depa.Menggegarkan nafsu syahwat betul lah tengok  kuah kacang dan rendang ayam nenek aku ni. hehh.  Nasib baik aku still lagi berpuasa ni.



yayyyy esok rayaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! Malam kang nak main meriam. kasi bom kampung orang sebelah. muahahaha *gelak setan


ok bye!

29 comments:

  1. ce woi, aku nak duit raye. xnk ketopattt

    ReplyDelete
  2. whaooooo~kemain meriah ! hoho :DDD

    ReplyDelete
  3. wahhh kalau mcm nih..nk raya rmh nenek cun cik epal lahhh! nmpak sodap! hee

    ReplyDelete
  4. awalnye dh siap semua cik epal.. umah kite bru siap msak rendang..kih3

    ReplyDelete
  5. i like this post and the previous post very much.
    Habis la cik epal jadi cik pear nanti lepas makan2 di hari raya.

    ReplyDelete
  6. mesti meriah kemain..selamat hari raya cik epal =)

    ReplyDelete
  7. cik epal mmg makan ketupat segi pat eh.. tingin nak blajar anyam ketupat 2..

    ReplyDelete
  8. hahahaha,...part buboh dadah yang tak menahan tu.....

    haha

    ReplyDelete
  9. salam....sedap nyer lauk2 tu semoga gembira di hari raya...

    selamat hari raya aidil fitri utk cik epal n family ye...:)

    ReplyDelete
  10. wahh da siap da ~
    selamat hari raya cik epal ! :)

    ReplyDelete
  11. Cam sodap rendang negeri sembilan itu, selamat hari raya Cik Epal !

    ReplyDelete
  12. Cam sodap je Rendang Negeri Sembilan tu, Selamat Hari Raya Cik Epal

    ReplyDelete
  13. Waah! Saya baru balik from Kampung. Bakar lemang. Memang TERBAAAEEK! Sedap nampak semua rendanf dll tu. Terliur. Hehehe.

    ReplyDelete
  14. perghhh!!!kecuq air liuq nengok..hehe..btw,slamat hari raya cik epal :)

    ReplyDelete
  15. mood : bersiap masak2, adik beradik menolong mak.. bahagia :)

    ReplyDelete
  16. mmg sedap2 belaka laaa..selamat hari raya cik epal..

    ReplyDelete
  17. wahhhh!!! mabeles la cik epal... nak dtg rayer kat kampung cik epal la.. heheheh...

    ReplyDelete
  18. yeayy org first doakan cik epal kuruss.hihi.btw sedapnye lauk lauk tuh.hantar rumah deeja sikit yerr.hee

    ReplyDelete
  19. selamat hari raya aidilfitri jua cik epal . salam lebaran :)

    ReplyDelete
  20. fuh.....meleleh wa cakap lu nenghok semua makanan wajib ari raya esok..pergh kecur ayak liuk wa beb..hahaah...

    selamat hari raya maap zahir batin yep :)

    ReplyDelete
  21. slmt ary raya cik epal. suka baca blog cik epal.. :) ksian kmpg sblh kna bom,xraya plak mreka.

    ReplyDelete
  22. meriah giler lauk dekat umah cik epal nie eh
    kalo dtg nak makan boleh ahahah

    ReplyDelete