Friday, April 1, 2011

Kisah Ais

ok ni ais




Tak tahu lah benda ni jadi dalam hidup aku je ke hape. korang mesti ah pernah minum air letak ais kan. Kalau dekat rumah, kalau dekat peti ais tu, kalau tempat ais tu habis, memang muka aku lah yang selalu letak air.


yang ni aku tak tahu lah apa nama. tempat nak buat ais aku panggil

Memang selalu depa pon ikut sekali lah kan amek ice yang aku buat tu. Pada suatu hari yang hening, burung burung berkicauan,matahari sinar menyinar, ais aku pon habes. aku pon letak lah air dalam tempat ais tu kan. sekali kali ni ayah aku nampak. ayah aku pon menegur


"ehhhh letak air apa tu???"


dengan selamba badak tanpa rasa bersalah aku letak air paip dekat sinki tu memenuhi bongkah ais itu. ayah aku cakap lagi


"laaa selama ni memang letak air paip ke buat ais?"


aku pon menjawab "aah" sambil mengangguk kepala sebanyak tiga kali


Lepastu ayah aku cakap. lain kali jangan pergi letak air paip. apa lah pergi letak air paip. buat ais letak air masak ni. *sambil tunjuk air masak



ooooo baru lah aku tahu nak buat ais letak air masak. selama ni aku letak air paip. padan lah kadang kadang aku terencat. kalau tak terencat pon kadang kadang tebiat. fuhh nasib baik aku tak kena piat telinga dengan ayah aku sebab selama ni aku hidang air paip dekat family aku ni. nasib baik memasing tak sawan. kalau tak masuk penjara aku



alaaa tapi makcik aku cakap dekat kedai kedai, warung warung yang kita dok order air tu. ais dia pon air paip jugak. tu aku tak tahu ah betul ke tidak. kalau salah pon bukan aku yang cakap. makcik aku lah bagi fakta tak betul.



tapi tu lah kalau aku nak bubuh ais dalam air aku minum mesti aku teringat kisah aku ni di zaman zaman jahiliah aku dulu. tah berapa banyak air paip lah dalam badan aku ni. mungkin sebab tu aku gemok kot *aku pon tak tahu apa kena mengena air paip dengan kegemukan



korang pernah tak buat ais letak air paip? tak kan lah aku sorang je?? Come onnnnnnnnnn~



ok bye!

48 comments:

  1. Yuyu letak air patut jee! hohohohoh.. asalkan masuk perot nanti, sedap juga ^^

    ReplyDelete
  2. Pernahh! Tapi air yang dah ditapis la. Bio-Aura. Huuhu~

    ReplyDelete
  3. hahaaa..
    mase zezaman gonjeng dulu penah ler..

    ni da besau dabak pon hosmet leh pulak wat pakai air paip..
    nak tegor kang die malu pulek..

    kesimpulannye g cakap kat beliau:
    "eh! sedap pulak ais perisa kelorin ni yek..."

    ihihihiihiih :)

    ReplyDelete
  4. heheeee apelah cik epal nih
    makcek cik epal jugak yg disalahkannn

    ReplyDelete
  5. hehehe...same kes jek kte ni cik apple...duluuu zmn2 jahiliah ar...kene mrh ngn abah jgk sbb selamber buaye je ltk air paip wat ais...kenangan2...haha

    ReplyDelete
  6. Pernah...suatu ketika dahulu. Masa zaman kekecik dolu.

    ReplyDelete
  7. pernah je minum air paip..sampai sekarang hidup lagi haha..

    ReplyDelete
  8. dlu mse ayh x ltak rx water yg penapis air tu..mmg gune air paip jerr..mcm cik epal juga..tp nsib bek x gmok..erkkk..

    ReplyDelete
  9. hahahaha....sep high five....kite serupe..! same lah tue..

    ReplyDelete
  10. dah jadik kebiasaan letak air paip. bahahaha.

    ReplyDelete
  11. ala, yg di kedai semua air paip... mmg dah bertong2 telan air paip. hahah

    ReplyDelete
  12. ice cube wat pkai air paip jer~~~~

    ReplyDelete
  13. hehehhe...air sejuk sudah nak pecahkan lemak..pasal tu lemak syiok2 dok dalam badan..tengok org cine..ngape derang kuat mentekedarah tapi derang slim..sebab derang makan panas2..so, makanan senang nak hadam..segala mala lemak pon tak sudi nak lepak2..kan kan kan

    haipppp!!! geget tangan dia..mana leh letak air paip..haishhh

    ReplyDelete
  14. pernah3!! haha..dan minum air kat pasar malam pon kmgkinan air paip gak..haiya..penat perut nak proses..hahaha!!

    ReplyDelete
  15. haha samala den pun lotak air paip untuk bekukan air itu menjadi ais!!

    ReplyDelete
  16. aiyoo letak air paip. haha beza air paip ngn air msak kalo wat ais.
    air paip : ais nye keras dan tajam2 skit.. tp msok mulot mne nk rse kan. jnji sedappp
    air masak : aisnye lain mcm lmbut2 skit.cmne nth nk dscribe.ahaks

    ReplyDelete
  17. rasenye normal.kot. =_=
    tapi mak slalu ltak pakai air yang da filter la :)

    ReplyDelete
  18. tak penah sebab mak x kasi minum air sejuk... ececece.... slalu sejuk kan air trs. xde ais2 ni. ais2 tuk tetamu dtg umah je. tp rs pkai air yg dah tapis tu...

    ReplyDelete
  19. whoaa! pakai air paip...huhu...
    ira pena wt dulu...tp skang dh x...kena tegoq dgn mak...air paip byk klorin! hehehe :)

    ReplyDelete
  20. dulu2 mmg guna air paip..tp bile mak marah, buat gune air masak. hehe

    ReplyDelete
  21. haha pernah sangat . air paip je kot :P

    ReplyDelete
  22. of course lah pernah cik epal.sekarang ni pun masih wat mcm tu kot, hahahahaha...air paip senang je..

    ReplyDelete
  23. dri kecik pah ke besar...pkai air paip je..leceh nk ltk air masak...
    x matinya minum air paip tu..sihat je family aku.

    tpi skarang pkai air tapis r..minum trus xyah masak pun xpe.

    ReplyDelete
  24. ha a dulu masa kecik2 mcm tu jgk....tp skrg kesedaran tu dtg sendiri..hehehe...

    ReplyDelete
  25. saya tak pernah guna air paip pun...memang dari dulu guna air masak....hehe....kalo pakai air paip, gerenti kena marah...siap perli-perli lagi tue...hehe....

    ReplyDelete
  26. air paip pon air jugak..hehe

    ReplyDelete
  27. pernah gak..tapi sedap jugak...heeeee

    ReplyDelete
  28. hehe, sama la kena tegur ngan abah gak. tapi skrg da pakai bio aura so senang sket. hehe

    ReplyDelete
  29. samalah..mmg letak air paip pun..hehe

    ReplyDelete
  30. selama ni mmg letak air paip pon...
    idup je lagi smpi skrg :)

    ReplyDelete
  31. dulu slalu gak buat cmtu. tp mujur terpk oneday psl kena ltk air masak. huhu

    ReplyDelete
  32. aku rase tade masalah wat ais guna air paip pasal bakteria dan segale kuman2 kan akan mati bile di tahap beku. same la mcm konsep ko masak air smpai mendidih. dah tade bakteria bagai so selamat diminum. cuma kali ni instead of masak, kite bekukan dier..

    ReplyDelete
  33. HAHAHA! kelakar nye. sebab sy pon penah jgk buat mcm tu :D

    ReplyDelete
  34. cik epal !! sma la kita..buat air guna air paip~~
    wahahahaha~~~

    ReplyDelete
  35. hahaahaa. kalu kat umah letak air masak.. taapi kat sini.. malas ar nk bazirkan air.. dh ar air minum air air mineral.. huhuhu.. ais air paip sudaaa...

    ReplyDelete
  36. hihihi :p
    dulu penala , masa tu tak retii ! hahah.
    slambe gg je refill guna air paip. ngee ~

    ReplyDelete
  37. tuh la..sye pon penah kene marah dengan abang sye sebab gune ayaq paip. tapi sodap jek..keh keh keh.

    oh ye, nanti sye buat epal celup coklat khas untuk cik epal ek =D

    ReplyDelete
  38. eh eh kite serupe la..hihi..seb bek xterencat ke hape..hihi ;p

    ReplyDelete
  39. saya pun! suka pki air paip. senang..tadah je. tehee :P

    ReplyDelete
  40. hehe . sama jugak . dah tu suka pulak kunyah ais tuhh ,

    ReplyDelete
  41. hehe . saye pon same je . tapi dulu la . tapy tu kira ok sbb ade kwn saye yg tak boleh bezakan ais dgn gule2 . HAHA !

    ReplyDelete
  42. kalau ais kat kedai yang amek dari supplier ais datang berlori-lori tu, memang la dari air paip.

    aku pakai air paip bertapis la untuk buat ais. tapikan, sebenarnya air paip adalah bersih, selamat untuk terus diminum, melainkan kalau dah memang nampak kuning kecokelatan, kalau bawak mandi, badan terus jadi tanned.

    banyak sangat industri yang menanam idea dalam kepala otak kita untuk jangan pakai air paip. diaorang kata kotor la, banyak penyakit la, takde khasiat la. sape lagi yang cakap macam tu kalau bukan syarikat jual air mineral, syarikat jual penapis air.

    kalau SYABAS dah jamin air tu bersih sampai boleh diminum, kita tak patut risau, lagipun kalau pape jadi, boleh saman syabas. nak lagi kelakar, kadang-kadang air paip lagi bersih dari air dalam botol.

    ok, sekian.

    ReplyDelete
  43. btol ckp detectiveqiu tu..mak aye pn ckp cmtu..bile beku tu jdk cm air tu msk la..xde hal..yg jd halnye, org len mlas nk isi air tu blk..kn?

    ReplyDelete
  44. air paip gak... hahaha.. bak kater my sister in law... mati kot benda asing lam air paip 2.. sebab sejuk.... bak kater nye... hehehe...

    ReplyDelete
  45. gambar yg first tu cam fake ice jew =P
    pernah jew....lalalala
    p da lama da tak buat ais =D

    ReplyDelete