Friday, April 15, 2011

Bersyukur dengan apa yang kita ada =)

wooo thanks for the respons ! Thanks a lot guys. Korang buat aku bersemangat waja tiba tiba muahaha. Sesiapa yang komen ENTRI INI tadi adalah orang yang sangat sweet. Lepas aku buat entri tu aku terus keluar, then balek nak moderate comment boleh tahan banyak jugak ah. btw, thanks a lot! =)




Tadi aku keluar jap pergi Time Square. Jalan sorang sorang makan sorang sorang shopping sorang sorang. Kesian aku tak ada orang nak teman. Cehh




Tak kesah pon actually jalan sorang sorang sebab aku memang suka pon buat benda sorang sorang. Sebab nak shopping sikit. lepasni nak dating. huahuahua. Shopping adalah satu theraphy yang bagus di kala tension.




sampai sampai lapar gila. pergi KFC. sekarang KFC ada promotion lunch hour macam McDonald tu lah. Aku amek lah FAMOUS BOWL. saja nak try. sebab yang lain dah pernah makan. Murah lah jugak. Satu set rm5.95

macam ni lah bentuk FAMOUS BOWL ni



pandangan dari atas
Rasa dia? BOLEH LAHHHHHHHHH. Biasa je. tak ada special mana pon. but kalau nak makan. ok je.


Actually sebelum aku nak beli tu aku tanya akak cashier tu


"ada apa ea dalam famous bowl ni?"

"ada slice ayam, gravy dengan corn"




ouh aku rasa macam berbaloi lah beli sebab ayam penuh satu bekas tu. Sekali bila makan, laaaaaaaaaaaaaa atas dia je ayam dengan corn. bawah tu nasik. cehhhh hampeh tol lah akak cashier ni. aku baru rasa teruja. at last nasi aku tak makan pon sebab aku ON DIET. tapi ayam habis jugak aku bedal. DIET jadah lahhh

KRUSHERS ni memang terbaik dari ladang OK! Highly recommended!! perisa BLUEBERRY BLAST rock!! :D

Cek twitter dekat echofon tadi. tapi malas nak log in. nampak pulak ada yang mention:




uikk betul lah tu kot aku. Sebab aku tadi baik. keluar pakai jubah. dengan tudung bawal lagi youuu. Tapi aku selekeh je tadi sebab tudung aku compang camping senget benget. tak sangka lak orang perasan. mungkin dari jauh dia tengok aku selekeh sangat kot sebab tu dia cam muka aku. btw, kenapalah tak tegur? kalau tak, boleh belanja tadi. lalalala~





Tadi kan aku macam tersentuh gila tengok orang orang buta naik monorail. ada dua orang buta tadi nak pergi station maharajalela. Masa dah sampai Maharajalela , depa dengar benda tu yang cakap "maharajalela". alaa yang suara awek tu. yang bila dah sampai station mana mana mesti ada keluar suara awek tu. but depa macam tak tahu mana pintu keluar. dengar ah salah sorang cakap



"eh kita dah sampai Maharajalela"


"aah lah. mana pintu ye?"


Sekali pintu pon tutup. Monorail kan cepat sikit pintu tutup. nak nak kalau station yang tak ramai orang nak turun situ. perghh rasa kesian gila dengan dorang. Nasib baik lah rakyat Malaysia ni baik hati. dekat dekat orang buta tu ada lah Chinese dok dekat tanya


"u nak turun mana?"

"maharajalela"

"dah terlepas. its ok. u boleh turun next station. Hang Tuah"


lepastu dah sampai Hang Tuah. ada la 2 orang guy melayu yg pimpin tangan orang buta tu turun Hang Tuah and pesan lah kat depa yang depa kena tunggu tren lain and naik balek sebab depa kan nak pergi Maharajalela



then orang buta tu cakap

"terima kasih ye sebab tolong" sambil senyum



sweetnyaaaaaaaaaaa. Tah tetiba aku rasa orang yang tolong dorang tu sweet. I mean that guy yang tolong tu lah kan. Tapi memang semua orang tengok je lah kejadian tu. Aku dok jauh sikit, tapi boleh dengar lah.




Bila aku tengok orang buta tadi. air mata aku tetiba bergelinang. adehh. aku ni sebenarnya sentimental sikit. Aku tak boleh nak tengok orang cacat/orang buta/orang sakit yang boleh survive macam orang biasa. Hati aku cepat tersentuh.



Aku macam terharu dengan diorang. Even diorang tak sempurna, diorang boleh survive macam orang biasa. malah diorang lagi bersyukur daripada kita kita yang memang sempurna sifat dari diorang.



diorang buta mata. Tapi hati diorang celik. Kita celik mata? Tapi hati kita??? tak tentu lagi celik. malah lagi teruk yang BUTA HATI.




Aku yakin 100% yang golongan golongan macam ni tak pernah ada hasad dengki dengan orang lain. jauh sekali busuk hati. Tapi kita yang sempurna sifat ni??? Tak habis habis nak berdengki sesama sendiri. padahal kita dah dijadikan sempurna sifat. masing masing ada kelemahan dan keburukan masing masing



Bila aku tengok orang buta tu, aku rasa macam bersyukur sangat aku dilahirkan sempurna sifat. tak ada cacat cela. Alhamdulillah. Tapi aku sedar banyak khilaf aku buat dekat dunia ni. dan tugas aku sebagai khalifah dekat muka bumi ni aku belum sempurna laksanakan.



Then dah sampai KL sentral pon, ramai orang buta aku nampak. Serious rasa tersentuh kot. depa buta macam tu pon boleh nak berdikari. kita ni?? mengadaaa je lebih. Panas sikit pon dah complain sunblock tak berkesan lah hape lah



Kadang kadang kita tengok orang macam tu, baru lah kita nak bersyukur dengan apa yang kita ada. Kita dah macam ni pon tak reti nak bersyukur. tengok orang lain cantik, nak cantik jugak. tengok orang lain pandai nak pandai jugak. Tapi cara tak betul. kadang kadang kita tak perasan pon yang kita ada kelebihan macam orang yang kita nak sangat jadi macam dia





"kita selalu nampak apa yang orang ada, tapi kita tak pernah nampak apa yang kita ada kan?"



Bersyukur dengan apa yang diberi. Alhamdulillah. just kena guna semua yang diberi tu ke arah kebaikan. InsyaAllah semua yang berlaku baik baik je nanti =)



ok bye!

48 comments:

  1. Yeahhh chaiyo2 cik Epal ! :D

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah kite dilahirkan sempurna..tp mmg suwiitttt sgt kalau nmpk spe2 tolng org buta mcm tu... *terharu jugak*

    ReplyDelete
  3. haha..tapi seres tak puas makan KFC tu..sekali je dah nak lagi..pffft

    nak tumpang market boleh? ada buat segmen lah : Segmen Weh! Aku Poyo Bila Aku

    *tak kisah approve or tidak..tapi KFC tu mmg sedap

    ReplyDelete
  4. menyampah betul aku cik epal ni..asyik buat aku nak baca blog ko je..aku nak study la...hehhehe...

    *padahal cik epal tak paksa baca..tapi dah suka sgt nak membaca..nape tah..hahah..*

    baiklah, bersyukur dengan apa yg kita miliki..betul tu...

    ReplyDelete
  5. Terharu baca pasal orang buta tu T_T

    ReplyDelete
  6. nak try chicken chop kt kfc lak lps ni. menu baru rasanya tu. huhu

    ReplyDelete
  7. nice!. susah nak perasan kelebihan diri sendiri. :)

    ReplyDelete
  8. tersentuhnya.
    Samalah kita.
    Saya pun tak boleh tgk orang cacat/buta/kurang smpurna ni...
    kadang-kadang menangis pun ada.
    tersentuh tengok diaorang boleh survive.

    Alhamdulillah dikurniakan fizikal dan mental yang cukup sempurna

    ReplyDelete
  9. betul..betul..betull...~!! =)
    sama la kita xboleh tengok org yg xmcm kita,tersentuh sngat!

    ReplyDelete
  10. same!!!
    memg touching sket dgn org kurang upaya ni...

    ReplyDelete
  11. krushers sodapp.......famous bowl zsangat....=D

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah syukur jugak dilahirkan sihat walafiat gebu gebas -___-' i pon suka shopping nih, jom shopping sama next year~ huhuhu

    ReplyDelete
  13. yup...sangat betull,,,harus besyukur,,,,
    ^^
    dan sy sgt sokong "kita selalu nampak apa yang orang ada, tapi kita tak pernah nampak apa yang kita ada."

    ohh chopp!!btw sy un suke jalan2 sowang2,,ley geng aa~~hihi

    ReplyDelete
  14. sokong3x..

    folow my blog yaw,
    http://mirasukacakapcakap.blogspot.com/

    ReplyDelete
  15. sy pun sama..sgt sensitif klu tgk org susah ke.org tua ke.mesti cepat je air mata bergenang.N paling sensitif kalau tgk cerita@member2 duk cerita psl parents diaorang.Cpt je berair mata igtkan mama&ayah kt kg.neway we're in da same boat cik epal.ON DIET NO RICE!!yeah..

    ReplyDelete
  16. same goes bila kita study. kalau nampak orang mengandung, org buta terpaksa susah payah berebut2 bas semata mata nak pi kuliah, rasa macam kita nie sebanarnya dah terlebih diberi nikmat tapi still duk tak puas hati kan kan. entry yang berkesan cik epal :)

    ReplyDelete
  17. @pink: =)



    @anis: erkk memang sweet =)


    @princess: =)



    @abang zam: g lah beli KFC pasni


    @beeha: ingatkan nak kutuk lah tadi haha. dah dah pergi study :D


    @aisya: kalau ditempat kejadian lg terharu


    @dawa: aah. ada jugak td. tp xtry lah hehe



    @miss fyqa: yes =)


    @amalina: yee kita kena bersyukur. depa macam tu pon depa bersyukur. apatah lagi kita =)



    @ Aisyah: yup! =)



    @mlov: hehe. boleh geng


    @bella: krushers tu terbaik kottttt!



    @nurfarah: kenapa kena next year? x tiz year? hehe



    @puteri katak: hohoho meh sep meh. :D

    ReplyDelete
  18. @amirah: =)


    @ cikngah: No rice memang lah. benda lain dok balun jugakk. haha. ouh kalau cerita pasal parents boleh nangis berbaldi ok!


    @fatin: yeke ? time kita study, xde lak nampak orang macam tu but tu lah. kat situ kita boleh belajar bersyukur =)


    @peri: =)

    ReplyDelete
  19. btol tu cik epal ;)
    nnti bila Allah da tarik balik nikmat , susah kita

    ReplyDelete
  20. cik epal makan KFC????????


    KFC??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

    ReplyDelete
  21. sumenye terletak pada hati kalo hati kte baik, xbuta pn ttp xde hasad dengki kn :) anyway that guy yg tlg owg buta 2 mmg sweet la cik epal :)

    ReplyDelete
  22. mak saya ada berkawan dengan org buta. dua orang perempuan x nampak. sgt kagum tengok dema sbb sanggup nak dtg beraya kat rumah saya di Shah alam. bayangkan dorang datang dari kuala lumpur. dorang pergi sefamili, anak2 dorg yg pimpin. kagum. subhanallah...

    ReplyDelete
  23. Cik Layka pon penah brade situasi yg hmpir same cume yg bezanyer kjadian 2 dlm KTM otw nk g klang.. ade dak mude 2 hisap rokok n hembus kt muke pak cik melayu yg buta.. kuang ajr giler.. mmg kene SOUND free jew laa dgn Cik Layka.. yg mnriknyer 3 dak lelaki pgang tgn dak mengom yg merokok 2 n rmpas rokok die n halakn putung rokok yg mnyala 2 kt muke die klo die brani lg buat cam2 kt org len.. mmg cam macho giler.. pgalaman yg hmpir same cik Epal :)
    (sorry.. tlebey story plak ^_^)

    ReplyDelete
  24. @nennazrin: :)


    @eyja: itu yg paling takut tu huhu


    @joe: alaaa sikit je lah. nasi x makan ponn/. lalalala



    @yuki: ye. dia sangat sweet ehehe

    ReplyDelete
  25. as salam..
    grr..
    komen grim memang buat ku rugi 2.5 saat. haha~
    oh~ memang tak semua dari kita dilahirkan sempurna anggota tubuh badna.

    tapi kita dilahirkan dengan hati yang sempurna. terpulang macam mana kita nak mengolah hati kita untuk dekat pada-Nya.
    kalau salah olah, siap laaa
    yazza~

    jap.iklan. jarang promo blog buruk.maklum la.ada 3 blog. jadi pula 2 author kat blog ore lain. macma harrrem.adei..

    infoRenungan :

    Jangan Langgar Lampu Isyarat Iman!

    ReplyDelete
  26. lapar lah pulak nengok kfc tuh -.-

    ReplyDelete
  27. KRUSHER TU NAMPAK SANGAT HEBAT,LAZAT,BERKRIM,DISUKAI RAMAI.WUUUU T_T

    ReplyDelete
  28. cik epal~ diet2. heee..

    auch. kalau sy pun mesti tersentuh bila tengok org baik mcm tuh. syukurlah kat mesia ni ade lagi yang baik hati kan? ;))

    ReplyDelete
  29. haha..cik epal ni sweetlah.nseb xmeraung kuat2 kt monorail tu.haha.yes,krushers kfc sedap!

    ReplyDelete
  30. sebab sekarang tengah study dekat ceruk.hehe. tapi kalau cik epal nak datang sini shopping pun boleh juge :D moh le ke australia~hehehe

    ReplyDelete
  31. hi cik epal,
    da ok?makan kepsi lagi....
    lebih baik kawan org buta drp org celik yg atinya xbrape celik.
    pas ni jgn tensen2.nanti dpt kedut kat muka.eee...

    ReplyDelete
  32. terharu baca entri ni :) kita pun mcm cik epal, cepat tersentuh kalau tengok situasi cam tuh.

    ReplyDelete
  33. cik epal . sedih bace entry nie .
    betop cakap cik epal org yg sempurna nie mmg laa banyak hasad dengki kan ..

    ReplyDelete
  34. cik epal, samaa!!
    whenever i've stressed. shoping is the best way out. haha :P

    ReplyDelete
  35. cik epal...tadi member saya tangkap gambar dengan cik epal...JELESNYEEERRRRRRR!!!!!!...cik epal still kat cfs pj ke??

    ReplyDelete
  36. hee incek liquid pon beli arituh, tertipu jgk. mkn habis jgk nasik dia sebab sebutir nasi tu kan ibarat setitik peluh petani... eh...

    ReplyDelete
  37. hoho, marilah kte b'sama berjemaah b'diet , cik epal. chaiyok!!

    ReplyDelete
  38. heee, betul tu cik epal. kita mesti bersyukur dengan apa yang kita ada. ;)

    btw, i baru je follow blog u. hope u dapat follow blog i. heeee :)

    ReplyDelete
  39. macam tak sedap je famous bowl tu. tapi yang krushers tu memang sedap habissss :>

    ReplyDelete
  40. ntah kenapa bila baca entry cik epal nie syep nangis...agaknyer sye pun dlm mood sedih kot...tp mmg tersentuhla hati when tgok mereka2 yg kurang upaya...terasa nikmatnyer jadi sempurna...huk3
    terasa sgt bersyukur dgn pea yg de...:-(

    ReplyDelete
  41. woooaaahh.. Cik Epal pakai jubah itam???? mesti x cun kan??? muehehehe.. xnak puji cik epal t dia riak..lalala

    ReplyDelete
  42. ohh typo!!
    puteri kerek lo,,,namo r jd puteri katak,,,,
    hoho....
    give me 5!!^^

    ReplyDelete
  43. =) betul3.. jangan menzalimi diri sendiri dengan gagal bersyukur apa yang ada :)

    ReplyDelete
  44. tringin nak tgk cik epal pakai jubah dgn tudung bawal. :)

    ReplyDelete