Thursday, April 29, 2010

Manusia memang tak pernah puas dengan apa yang kita ada bukan?


Lisa Surihani si cantik manis







Aku hangin betul dengan Maya dalam cerita ni. Suami punya baik hati sopan santun. Nak kata tak handsome. Handsome dah. Sejuk je mata memandang. Tapi ex dia dok ayat ayat balik. Dah mula cairrr balek dak Maya ni . Kau dapat suami handsome macam ni pon dok teringat ingat lelaki lain. Kalau aku, mahu tak pergi kerja dah, hari hari tercongok tengok muka suami handsome macam ni je dah kenyang. Suami dia pon tak kasi pergi kerja, uih memang best la dapat suami macam ni. dok sabar je dengan kerenah ex dia yang psycho tu satu hal. adeh. aku pulak yang emo tengok cerita ni hari hari. Kalau di tempat kejadian mahu kena strok. haha. Tapi cerita ni laju betul. Hari ni kahwin, esok dapat anak, esok anak dah besar mata bulat comel lote. Tapi muka sama je tak berubah dari muda sampai tua. Rambut pon tak ada tukar tukar. cacak cam tu la jugak. panjang cam tu la jugak. Tapi tak pe la, nasib baik Adam , Maya dengan anak dia tu comel, so menghadap je la cerita ni sambil makan keropok lekor dengan tempe goreng.




Tapi manusia memang tak pernah puas dengan apa yang dia ada kan? Muka dah lawa, nak jadi kaya. Dah kaya, tapi isteri tak cantik, nak isteri orang lain pula. Suami dah handsome hadsome, dok teringat dekat ex yang psycho lagi. hehh.







rasa macam nak "panggg" je pokcik perut boroi kanan sekali ni. Amboi pokcik.






Kalau ada manusia yang tidak pernah puas, maka itu adalah normal. Ada yang keinginannya terbatas oleh keadaan atau kemampuan dan ada juga yang membatasi diri dengan pilihan yang ada.




Manusia diciptakan untuk tidak senang merasa puas dan ini menjadi dua sisi kelebihan sekaligus kelemahan manusia. Hanya akal dan akhlak yang boleh mendorong kita agar sifat tersebut tidak menjerumuskan kita.


p/s: bersyukurlah dengan apa yang kita ada =)

94 comments:

  1. manusia memang camgitue kan huhu~

    ReplyDelete
  2. tu ar..agak2 ada ke laki super, eh tak, hyper terdesak macam danni tu dlm muka bumi ni?..phsyco bak..per2 pun amani mmg sgt comel!..walaupun aku slalu ngaku aku comel,tp dgn budak tu serius aku serender!..hahaha

    ReplyDelete
  3. bsyukur jah
    hahaa

    ReplyDelete
  4. ain suka biru:

    ye bersyukur :)


    yorke yun:

    ada kot. tak mustahil pon. macam macam orang ada zaman sekarang ni. haha. yup, amani tu cute ;)



    azuan:


    ye. nama pon manusia

    ReplyDelete
  5. inilah dipanggil.
    BUTA PEROT.
    hahaha

    ReplyDelete
  6. memang x puas hati tgk maya tuh.
    kesian adam kan
    n amani sangat sanagaat comel.
    geram giler tgok die

    ReplyDelete
  7. salam..
    memang betul
    tetapi semoga kita
    menjadi makhluk Allah
    yang bersyukur..
    AMINNN....

    ReplyDelete
  8. lumrah manusia mmg begitu..kta pn tak pernah nk puas ati dgn apa yg ada ;-)

    ReplyDelete
  9. asphaq; jangan perut hang macam tu sudeyh. :D

    ReplyDelete
  10. Ohhhh kuat juga pengaruh drama kepada CikEpal ek??
    huhuhu, POjie lama xlayan TV tau!

    PROJECT ALPHA AUDITIONS - Vote Pojie tau!

    ReplyDelete
  11. narumi;


    tu la sian adam. pergi la kawen dengan adam, ekeke



    zulkbo;


    salam. ye betul tu. amin :)


    hizami rahim;


    ;)



    miss tora;


    itulah manusia :)

    ReplyDelete
  12. lumrahh lah cik epall oiii.
    manusiaa mmg sume mcm tuhh.
    aku jek takkk?? bolehh?? wakaka.

    ReplyDelete
  13. hahaha~
    terbakar darah tengok citer ni!
    mencikk!!

    ReplyDelete
  14. salam singgah cik epal..:)

    ye...akak juga turut tak suka plot cerita itu...

    dan akak pun emo gak tgok cerita ni ok...

    =)

    ReplyDelete
  15. pojie;


    pojie masuk project alpha ke?? woo. goodluck :)

    ReplyDelete
  16. aisha saad;


    ye la. anda je tak macam tu. muehehe



    dari ummie;


    salam. wahh akak pon emo. jangan baling tv sudah la ye kak. hehe :)



    lord zara;


    bakar tv terus la. ngeh ngeh :)

    ReplyDelete
  17. yesss...kia patut bersyukur atas pe yang dah kita miliki.sy pernah kehilangan orang yang pernah sygi sy..dan kini sy lebih menghargai mereka yang syg dekat sy =)

    ReplyDelete
  18. maya ni jenis cpt cair..
    err.. mmg ppuan jnis cpt cair kot..
    =P

    tp mmg btol la..
    kite ni x pnh puas n ckup dgn pe yg kite ade..
    yg penting iman kne kuatlah..
    x gitu?
    =)

    huhuhu..

    ReplyDelete
  19. cite ni ala2 cite filem apatah tu kan..heheheh..pelakon dulu farid kamil..hehehh tp tak pnah ikut pun cite ni..awal2 jek dulu..

    pakcik tu tak sedo diri tul :p

    tp mmg manusia camtu kan...tk pnah puas...tp kita kena blajar syukur apa kita ada..ada yg langsung tk de tu..pikir2 kan :)

    ReplyDelete
  20. jgn jadi manusia camtu sudah lah cik epal

    ReplyDelete
  21. kesian adam..
    xptot si maya wat cm ue ler ..
    hee..
    amani comell =)

    ReplyDelete
  22. burpppp...alhamdulillah....

    syukur... :)

    ReplyDelete
  23. owh. aku suke entri kau ni cik epal. setuju2! :)

    ReplyDelete
  24. hehhh, betul tu...
    mmg mnusia mcm tu...dan kita pn manusia...:)

    ReplyDelete
  25. Kesian pak cik tu kalau kena pang..
    haha~

    ReplyDelete
  26. cik epal..
    awk pon muke cm lisa gak..
    ahaks...=p

    ReplyDelete
  27. kita jangan jadi macam maya tau ;p

    dah kawin, wajib setia.. tak bleyh berpaling dari kasih sayang suami hehe..

    May Happiness Be Around You Now And Forever

    ReplyDelete
  28. mmg tak puas,skunk ni pakai komputer so lepas ni nk beli laptop pulak..hehehe

    ReplyDelete
  29. nama pun manusia cik epal, klu boleh biar dia sorang je yang ada benda yang dia nak. orang lain tak boleh. jgn lah marah kat lisa ek, marah kat maya xpeh. hehe

    ReplyDelete
  30. cerita ni fast forward btul.tp dah stop tgk bila sotsem ni.cikepal kt dh tuka blog tau ;D.jemput snggah

    ReplyDelete
  31. alhamdulillah,
    bagus entri cik epal nih.
    manusia nh kena selalu di peringat,
    kadang2 kita lupa..

    ReplyDelete
  32. lau aku jd adam mmg da kena dani 2....
    epsod td?
    lg pdih..

    ReplyDelete
  33. betul2! manusia tak pernah nak puas dgn apa yg dah ada. bila dah hilang, baru lah menyesal

    ReplyDelete
  34. hahha betol2.kita tak penah puas kan cik epal.

    = =

    ReplyDelete
  35. setuju..kene bersyukur dengan apa yg kita ada..jgn berharap utk dpt yg lebih baik..akhirnya yg didepan mata dah cukup baik..hilang..

    ReplyDelete
  36. betul, manusia tak penah puas..x salah nak kejar cita2..tp dlm masa yg sama kene bsyukur lah..

    ReplyDelete
  37. agak-agak cik epal,saye dgn adam mane lagy hensem? :D

    ReplyDelete
  38. geram gila okay,,tak dpt tengok.ish ish...takpe pas abis sukan nih cikhel nak marathon!

    ReplyDelete
  39. sangat setuju...kehendak mbatasi keperluan...

    ReplyDelete
  40. cik epal! hehe terkejut dni ingatkan salah tengok tadi ;p

    dni ikut tutorial ni

    http://colourmaster.blogspot.com/2010/04/cara-membuat-link-dari-ruangan-komen-ke.html

    ReplyDelete
  41. err.germ gk ngn maya..
    punye la baek adam tu kn~
    a'ah lor.cite ny mmg laju.skjp je maya ley tpikat blik kt dani..ahaii..

    ReplyDelete
  42. eh citer adamaya dah habis ke ey? huhu

    ReplyDelete
  43. Ya Allah...

    cik epal! dni salah faham la. haha.. silap2 ya ampun... bukan link tu.. kena ke link ni.. adoyai maluuu maluuu

    kat sni cik epal... http://msueroomz.blogspot.com/2010/04/membuat-reply-to-comment.html

    ReplyDelete
  44. haha.mmg si adamaya ni kasi impak dekt cik epal

    ReplyDelete
  45. nak wat camner, kalau dulu aku belajar, tahap pencapaian manusia paling tinggi ialah bila dia dapat pe die nak. komfrem minah tu mau lebey..

    ReplyDelete
  46. betul tu..macam kata-kata lirik nasyid tu, "apa yang ada jarang disyukuri, apa yang tiada sering dirisaukan"

    ReplyDelete
  47. dok cite sal comel,kawen,cinta jom la kita kawen cik epal..nak bby comel dgn sy la sila ketawa hahaha.... =)

    ReplyDelete
  48. mmg pon.. aku pon geram ngn maya tu..
    tp tu la, hati prsaan org kter tak taw..

    ReplyDelete
  49. dah lumrah manusia..bukan senang nak rasa puas..

    ReplyDelete
  50. geram dengan maya, rase nak gigit pipi dier, arggg. tapi lakonan Faizal memang mantap ;) berjaya menaikkan darah. heee

    ReplyDelete
  51. on d other site, lisa surihani patut dipuji sbb bawak watak dgn berkesan..

    tp utk topik,
    itu lumrah manusia, sentiasa tak puas dgn ape yg ada..
    sbb tu adanya 'nafsu'
    dan ada perkataan 'menyesal'
    sbb bila yg dikejar tak dpt, yg dikendong berciciran,
    mula laa nk menyesal tak sudah..

    kan??

    ReplyDelete
  52. huhuhu.. mari rmai2 kiter 'pang' dani tue..
    aishh..~~!!
    tgok muke pown rase nk marah...

    ReplyDelete
  53. padan muka ko!! oooo...suka suki ko jek tinggalkan komen kat entry sampai 4x ye...kot ye pun suka, xmola tunjuk sgt...

    ReplyDelete
  54. manusia berhenti dari mahu kepuasan bila dah tak bernyawa lagi je

    ReplyDelete
  55. ish, tau takpe! menyampah je bila maya nak dani balik doeee. dh la dani tu sikitttt pn tk sehensem, sebaik adam. apa la buta betul si maya ni. *eh, kita pulak yg over. hhahaha.

    cane nk bg semua org reti bersyukur eh? ^^.

    ReplyDelete
  56. haa...kali ni 2 pulak ko TERtekan...dah la..bwk2 la istighfar...

    ReplyDelete
  57. hyep.. mane boleh hangin dgn awek i. hahahaaa...

    ReplyDelete
  58. samala , geram dgn si maya tu. dah ada adam yang kacak tu pun boleh di pandang balik dkt dani tu =_________=

    ReplyDelete
  59. samala , geram dgn si maya tu. dah ada adam yang kacak tu pun boleh di pandang balik dkt dani tu =_________=

    ReplyDelete
  60. meh singgah blog...Adamaya:)

    ReplyDelete
  61. Tawu tape..Tadi tgok bengang je rase..Maya jaart

    ReplyDelete
  62. aku bengang gak dgn watak maya tu. huh

    ReplyDelete
  63. Hmm manusia mmg cmtu cik epal oit..
    semua org bole berubah
    ntah pape si maya tu, btw amani mmg comel..=)

    ReplyDelete
  64. Apabila kita bersyukur, Allah akan tambah lagi nikmat...

    Membalas kunjungan Cik Epal..t.kasih.. jom kita makan tempe sama2...cicah sambal kicap cili padi!

    ReplyDelete
  65. akak pun hangin dengan maya..
    bukan main lagi dia menipu adam kan.
    dan adam relax je laaa.. erm..
    kalau adam suami yang baik dia mesti tanye maya dia sayangkan sapa.. kalau maya sayangkan dani better dia lepaskan je maya tu.. tak tahan tengok dia bermesraan sama dani..

    hiiissss grrrr geram..

    ReplyDelete
  66. Org akan gunakan ayat 'mengejar impian' or 'mengejar cita' utk sentiasa rasa tak puas dgn pencapaian sekarang. Dlm masa yg sama dia bersyukur. Ini mmg dituntut.
    Tp org yg sentiasa cemburu dgn kejayaan org lain dan ingin berada sedikit atas dari org lain, dgn niat inginkan kemegahan, ini olang tak reti bersyukur dan tak akan puas walau apapun yg dia perolehi..

    Perlu kita ingat sentiasa, kekayaan, anak isteri/suami, rezeki, kesenangan, kesusahan adalah ujian Allah utk menilai iman setiap hambanya.

    Mungkin aku ade tertinggal apa2... sila tambah yek kengkawan..

    Tq cik EPAL krn bg sy ruang sedikit ni utk menulis panjangggg.. hehehe
    Peace!

    ReplyDelete
  67. standet lah tu....tak pa nanti dia pun dapat awek lain tu...hehehe

    ReplyDelete
  68. alahai tak sempat nak tengok tv.. adamaya ke tiadamaya ke.. nan ado kesempatannya. hampeh!

    ReplyDelete
  69. Salam,
    Manusia yang bahagia ialah mereka yang tahu menggunakan akal.

    ReplyDelete
  70. bersyukur yg kita semua masih ade...

    alhamdulillah.

    ReplyDelete
  71. entahlah kan kita tak tahu diaorang lebih tahu apa yang berlaku..... sebab bukannya kita dok sebumbung ngan diaorang....

    Hanis Zalikha Ucap Terima Kasih

    ReplyDelete
  72. jom tgk citer LAGENDA BUDAK SETAN...

    lisa n farid kamil....sweet sgt

    ReplyDelete
  73. tu yang malas nak follow citer melayu..geram tak sudah..tension akak..baek tak tgk haha (psst..apa jadi kat maya n adam skang? series tak tgk)

    ReplyDelete
  74. Kahkah cerita pasal adamaya rupanya. Lol tapi memang semua org tak akan puas hati dgn orang lain. huhu my mom penah je kena guna2 org laen smpai kemalangan sbb org x puas hati mak dpt bonus. alahai~

    ReplyDelete
  75. sudah sememang sifat manusia tak pernah puas.... Nauzubillah semoga kita dikalangan orang yg bersyukur...
    Apapun, watak lisa memang menjadi.. best////

    ReplyDelete
  76. true..

    sifat manusia cam gitu...so kena fight it

    ReplyDelete
  77. manusia biasa mne penah puas ape yang kita ada.

    yang pnting diri sendiri kne terima hakikat and live ur life. ni asek nk kenang pkwe lama tu watpe..

    ReplyDelete
  78. manusia ptt bersyukur dgn pa yg dimilik..:-)

    ReplyDelete
  79. dasar manusia kan?me pun tak pernah bersyukur.baru2 ni je baru macam nak tersedar.huhu

    ReplyDelete
  80. aku suke tgk citer ni
    hehehe

    ReplyDelete
  81. setuju! da ade laki ensem lg mau curang. pelik btol. i lau tgk citer ni mula la nk emo sbb geram sgt ngn si dani tu. hehe. btw, nice blog. :)


    www.sigadiscomel.blogspot.com

    ReplyDelete
  82. salam.maybe entry aq x pernah lulus dlm blog nih...xper..aq ok ja...

    sesungguhnya manusi adalah sepertimana yang diberitakan oleh Cik Epal....

    mudah saja solutionnya...Ingat akan kematian pasti menjelma....pasti manusia itu kan memikir cukup sekadar apa yang ada.

    ReplyDelete