Monday, February 22, 2010

Sayangi keluarga anda. One happy family at home. (macam main terup happy family pula)



Mak long dengan ibu adik beradik. Dah kata mak long aku. Mestilah adik beradik dengan ibu aku. Apa laaa. :D





Aku belajar perkataan gonjeng ni daripada mak long aku la. Haha. (Orang Johor Bahru ke Baru ea?) Tak kesah la. Orang JB ni memang banyak sikit word word yang bila aku dengar. Akan terkesima lapanpulohlapan saat. Sebab fikir apa dia punya makna. Sebab aku ingat mula mula tu GONJENG tu macam GONJOL. Sebab GONJOL dengan GONJENG tu nak dekat sama je makna dia. Tapi makna dia. Kau cari la sendirik dalam kamus dewan bahasa atau oxford. InsyaAllah tak jumpa. haha :D



Ibu kalau jumpa mak long. Memang havoc. Mulut tak hengat masing masing. Kalau ada majlis. Memang stok stok menceriakan suasana la mulut sensorang. Aku kepoh kepoh pot pet pot pet tak dok diam ni ikut genetik mereka la ni. So, mereka yang patut dipersalahkan :D







Nenek aku. aku tak panggil dia nenek. Aku panggil dia "mak". Cousin cousin semua panggil nenek dengan panggilan "mak". Sebab kalau mak sendiri semua panggil "ibu". Mak long aku pon anak anak dia panggil dia "ibu". Nanti anak anak aku adakah mewarisi juga panggilan IBU ini?? oh. Mungkin. tak kan la nak suruh anak anak aku panggil aku "BAPAK" pulak. Karang naik trojan lah aku.



aishhh rindu pula dekat mak =')






Ibu dengan ayah memang sweet. Kalau nak tengok tv sama sama depan tv pon nak pegang pegang tangan. Ecececeh. Ibu aku cakap. Nak cari suami nanti. Cari macam ayah. Rajin, Baik hati, Hormat orang tua, Pemurah, dan dan dan. (Eh! macam sesi membodek pula. hahahaha)







Ayah aku ni memang rajin sebab kadang kadang ayah aku sidai kain dekat rumah. Dok lipat kain macam suri rumah tangga. Basuh peti ais. Sapu rumah. Cuci bilik air. Anak anak buat apa??? buat taik mata. Terbungkang berebut biskut marie dan biskut oat crunch tak habes habes. Selagi tak suruh, selagi tu tak jalannnnnn. Aku bab sidai kain ni rajin sikit. Kalau lipat lipat kain aku suruh adik aku je buat. Kalau cuci cuci jamban, ibu aku selalu ahh suruh aku dok sental lantai, dinding bagai. Mesti muka aku yang kena. Itu pon kalau aku rajin la sental. Kalau aku tengah malas, Letak ajax lepastu terus blah. bila ibu tanya.


"dah sental bilik air belum??"


aku selamba badak jawab.


"dah licin dah, bersinar sinar dah. Boleh main roller skate dah dalam tu. Penat sental sental lantai sampai berpeluh ketiak ni haa" (padahal tak sental pon)



bila ibu masuk bilik air. Ibu memberi jawapan yang sangat simple dan menusuk jiwa kalbu


"waaa.. memang licin" (nada perli)




lepastu, paham paham je la. Aku kena la sental lagi. Kan dah kena buat kerja dua kali tu. Hehh.




moral of the story: tak baik menipu orang tua. Kalau tak sental cakap je tak sental. Kalau tak gonjeng cakap je tak gonjeng. (eh! apa kena mengena?)




p/s: tengah rindu dekat ibu dengan ayah dengan mak dengan mak long dengan semua ahh sebenarnya. huhu

70 comments:

  1. biar jauh dimata...tp sntiasa dekat dihati :)

    ReplyDelete
  2. lama tak sebut perkataan2 org johor sbb xde geng nk ckp..gonjol, gonjeng, gendeng, goblok...muahahaha..sadis nak faham kalau bukan org johor..

    ReplyDelete
  3. adik beradik ibu cik epal muka hampir seiras...

    ReplyDelete
  4. gonjeng tu hape td dah tgk kamus x de plak maksud lalala :P

    ReplyDelete
  5. gonjeng tu lebih kurang cam gedik kan? haha.. kalo tak silap ah.

    ReplyDelete
  6. kite pn pgl nenek mak and mak sendiri ibu. hehe.

    ReplyDelete
  7. Wah ! cam best jer family cik epal nie. haha

    ReplyDelete
  8. mudenya mak cik epal, cantik mcm anaknye juge.

    ReplyDelete
  9. teringat dulu selalu sangat main kad 1 happy family tu..hihi

    ReplyDelete
  10. ha2 lwak btul lah cik epal nie..
    he2

    ReplyDelete
  11. pe maksud gonjeng tu??

    ReplyDelete
  12. mama cik epal sma cute cam anak dia..hee ^^

    ReplyDelete
  13. ibu cik epal comel..mcm anak dia jugak :)

    ReplyDelete
  14. wahh..banyak gmbr family..
    gonjeng2,gonjong2 sume2 x penah dengar..blajar bahasa baru..hehe..

    ReplyDelete
  15. ape dia gonjeng tu..jeng jeng jeng..

    ReplyDelete
  16. hahahaha!!!!! happy family dowh.......sweet.

    my update: http://cjalhafiz-lifejournal.blogspot.com/2010/02/take-hike.html

    ReplyDelete
  17. btul2.. jgn tipu owg tua. ckp biar benar.. ngee^^

    *slalu tipu mak nk beli choki2.. :P

    ReplyDelete
  18. cik epal...apa mksud gonjeng...bgtaw la..

    ReplyDelete
  19. cik epal...apa mksud gonjeng...bgtaw la..

    ReplyDelete
  20. Heeee....1st ke pulak???
    yayaaaa...
    neway..xpax satu..

    ko mmg havoc la cik epal...dr aku ngantuk ni segar buntang mata aku..hahahaha

    chaiyok22...

    ReplyDelete
  21. mak anda sgt chumel..mcm mude lg jep..hehe

    ReplyDelete
  22. harkharkhark,,, ta bek tau cik epal~!
    emm,cik epal ikut muka mak cik epal lorh,,harks

    kommentlaa entri baru sy plak
    (^_____^)heee~

    ReplyDelete
  23. cumel je.. haihs. rindu dekat mak dengan abah akak juga.

    p/s : tabley kumen kt blog akak. hmm. malu la dik. :(

    ReplyDelete
  24. ciannyaa....blik laa umah klu rindu..hihihi

    ReplyDelete
  25. lawa mak cik epal...
    santek ^^
    gonjeng tu pe??

    ReplyDelete
  26. heheh,kelakor ler plak cite adik nih..
    memang mcm budak kecik yg penoh dengan sikap kemalasan.hehe..
    tapi,itu memang biase..

    :D

    ReplyDelete
  27. sangat sweet la ur mum n ur dad.. =)

    ReplyDelete
  28. mak aku kalau jumpa adik beradik plus cousin dia memang tak hingat anak dah. biasa terjadi kat kampung.

    ReplyDelete
  29. Cuma nak bagi tahu "rajin cam ni la baru leh jadi menanntu org haha.. "

    ReplyDelete
  30. knp ek cik epal pnye entry semua menarik?..best la..^^ ske dgr cik epal kongsi cerita..hehe

    ReplyDelete
  31. hahahaha..
    tula tipu lagi..
    kan dah kena..
    hahaha..
    ala , aku pun same je..
    hahahak..

    ReplyDelete
  32. miz my mum n dad too.. huhu..
    gonjeng tu bhse jawa k??? huhu

    ReplyDelete
  33. huish..
    'muda'nya panggilan nenek cikepal..
    abistuh anak2 "mak" uh panggil "mak" apa??

    ReplyDelete
  34. yeah. gonjeng3.. huu.. dah terbiasa mensebot. :)

    ReplyDelete
  35. saya ada ciri ciri ayahnda kamu tu..
    cuma saya kurang berduit je

    ReplyDelete
  36. oh sgt x suka basuh toilet.. T_T

    ReplyDelete
  37. mintak mahap cik epal kerana menyibuk.

    nak promote BlogShop nih. boleh tak? :)

    http://che-rosmah.blogspot.com

    jemput2 dtg wat cam blog sendiri. murah2 harge lelong!

    sekian, terima kasih. hehe.

    ReplyDelete
  38. bila rindu je, mesT dia post pasal mak dia (:

    ReplyDelete
  39. bila rindu je, mesT dia post pasal mak dia (:

    ReplyDelete
  40. gonjeng!! hahah! slalu dgr kwn cakap..

    igtkan tu perkataan mencarut..

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum wbrt :)

    Bukan senang nak menyental lantai tandas... Anda mmg hebat :)

    ReplyDelete
  42. aku rindu keluargaku di kampung....

    ReplyDelete
  43. owh entry yang memuhasabah diri ini..Al-fatihah untuk my late-father. terharu sebab ur father is a loving father..bertuah your mum dapat hubby yang suka tolong-menolong..memang bahagia la..truly a dream family :)

    ReplyDelete
  44. haha.., tgah imagine cik epal jd trojan.. :)

    ReplyDelete
  45. rindu juga kat mak dikampung tu

    ReplyDelete
  46. hai,
    baru disini,
    cantik benor mak kamu yer :D

    nak jadi menantu buleh?

    hahahah lawak tak sesuai

    ReplyDelete
  47. kat aku xrindu gak ke? xpala, aku sdr sape diriku ini..insan yg miskin lg hina..hukhuk

    ReplyDelete
  48. a'ahhh.. tanpa keluarga hidup pasti akan sepi-sesepinya..

    ReplyDelete
  49. So apa maksud sebenar gonjeng?

    ReplyDelete
  50. hehe...sofia pun org johor...memang betul ape yg cik epal cakap tuh...byk words pelik2...pastuh pgl nenek mak...hehehe

    sofia sedar words sofia gune pelik2 bile balik u..campur ngan member2 bukan johor..semua tak paham sgt words sofia gune...hehe

    regards,
    Triplesmiley

    ReplyDelete
  51. rindu mama n abah saya..padahla baru jupe...heheh

    ReplyDelete
  52. semua anak macam tu..tak suruh tak gerak..hehe..

    tapi tu ar, hati ibu jangan sekali2 kita sakiti

    ReplyDelete
  53. Haha. My colleague orang Sabah suka cakap GONJENG. So kami panggil dia GONJENG.

    RIndu nak main Happy Family la!

    ReplyDelete
  54. adehh, xdpt bygkn mcm mne hdup lps ni klau da further study
    skrg ni okay l lg
    cz tgh tggu result spm
    lps ni?
    xtau nk ckp ape :D

    ReplyDelete
  55. haha.. gonjeng ek.. hahaha
    cik epal tawu x ape mksd gonjeng tu?? gonjeng tu cam sengal la.. hakhakhak

    gonjeng, gobok, gebor, mengong, dan mcm2 lagi.. ngaahahahaha

    ReplyDelete
  56. waa...so sweet both of ur parent..yess, wajib sayangi n utamakan kuarga kite!..walau syg cemana pn korg kt psgn hidup korg, jgn sesekali ketepikn family ye n klu psgn korg xleh terima fmily korg,tegur cre baik n xplen knapa u all pntingkn family, n tanye dia balik, adakah dia xsyg familynye?aku xtaw la klu ade org yg sggup syg couple lebih dr family sndiri, kcuali la korg dh kawin, tupun xbrmkna korg leh ketepikn family korg, btul x? for me, only 1 great wish to my family, i luve all of u more than everything!! (opss...sayangi diri anda juge taw!)..huhuhu

    ReplyDelete