Saturday, February 6, 2010

mari kita reka peribahasa suka hati kita sendiri...weee~ :)

hari ini aku tak berapa nak betul sangat...mari kita main reka reka peribahasa nak??



@ di mana ada kemahuan..di situ ada highway (bak kata adnan sempit)



maksudnya...dah tahu ada highway....jangan la pakai lowway...atau low yat..


@ bersatu kita teguh...bercerai kita kahwin lagi satuuuu..


maksudnya..peribahasa ini sangat sesuai digunakan oleh lelaki lelaki miang keladi....yang dah gatal nak berbini baru....



@ harap kan pagar..pagar makan tempe...


maksudnya...aku rasa pagar tak boleh memakan atau dimakan...tak kisah la nak makan tempe..beras atau sebagainya...semua tak boleh...


@ siapa makan cucur badak...dia terasa badak sumbunya...



maksudnya...aku dah lama tak makan cucur badak nenek aku buat...rindu pula pada masakan nenek di kampung...huhu...


@ kalau tidak di pecahkan tabung berbentuk labu sayong..manakan dapat duit syilingnya...


maksudnya..jangan pergi pecah tabung masjid....buat kes nayaaa ejeee....kena tangkap masuk api neraka mati seksa....



@ bagai epal dengan cempedak..


maksudnya...kurangkan kontoversi..tingkatkan air liur basi.... (apa kena mengena??)
wakaka :D




cantik kasut cik akak..nak pinjam boleh??





berdirinya saya di sini.. (mana ada kerusi pon nak duduk bersimpuh) saya mahu umumkan bahawa peribahasa peribahasa di atas sangat tidak digalakkan untuk adik adik yang mengambil peperiksaan upsr, pmr, spm mahupun yang tengah mengambil lesen memandu.. untuk di aplikasikan di karangan karangan sekolah anda dan paper paper berbentuk objektif mahupun subjektif ataupun subwayyyyyy~



buat kau kena rotan karang dengan cikgu Bahasa Melayu kau...naya je..tapi kalau adik adik ni nak guna..boleh jugak...kot kot terus dapat A1..tak ke bangga ibu ayah anda nanti?? wakaka :D



rumah terbakar panggil bomba...
bomba datang terkinja kinja bawak kapak..
akhir kata dari saya cik epal singh walia...
kita kembali ke sri pentas...



p/s: pandai tak aku buat pantun empat harakat...eh! pantun empat kerat?? berbakat bukan?? ada sesiapa nak bagi peribahasa baru reka 24 saat yang kemudian lagi tak??

68 comments:

  1. salam cik epal?...epal ijau atau merah?..sori...cik epal sy nak mintak izin taip pasal awak kat blog bleh ker?...

    ReplyDelete
  2. lama xsinggah =)
    dah iktiraf ke peribahasa mcm nie =)

    ReplyDelete
  3. peribahasa yg direka gerenti x akan masuk kamus dewan..

    ReplyDelete
  4. itu bukan pantun 4 harakat..tapi pantun 4 karat...huhu..syabas..syabas..

    ReplyDelete
  5. cik epal ini serius hehe kisah beno ni..ada mamat ni dok curi duit tabung surau terus jadi sasau tak lama pastu huhu

    ReplyDelete
  6. aku failed bm..
    tmbh2 kalo bab peribahase nih..

    ReplyDelete
  7. pulau pangkor jaoh ke layang
    gunung daik bercabang lima
    hancur perot akibat kenyang
    padan muka ang. aku dah kata.


    ngahaha. :D

    jom makan.

    ReplyDelete
  8. wah.., cik epal dah jadi cikgu la~~~~
    haha

    ReplyDelete
  9. terima kasih kpd cik epal singh walia.
    kita teruskan dengan berita selanjutnya.
    hehehe

    ReplyDelete
  10. Harapkan pagar , pagar kena makan

    ReplyDelete
  11. haha..kreatif sungguh anda..leh jd penulis skrip gak nih..ngee~ ;p

    ReplyDelete
  12. cik epal tgh buang tebiat....agaknya.... dh mandi lom?

    ReplyDelete
  13. cik epal dah lama tak buat pemeriksaan lanjut di hospital sakit jiwa ya?
    cik epal tak boleh dibiarkan ni.
    macam-macam ajaran songsang akan dipelajari oleh manusia yang malang nanti.
    haha.
    xD

    ReplyDelete
  14. haha klaka la cik epal :p
    nuff click!

    ReplyDelete
  15. cikgu bm datang komen ni:
    hancussss peribahasa kamu cik epal


    wakaka :D

    ReplyDelete
  16. wahhh.. boleh sesat budak2 ni kalo pakai peribahasa cik epal ni..hak3 ;p

    ReplyDelete
  17. Genggam bara api biar sampai masuk hospital. hehe..

    ReplyDelete
  18. haha..bm dpt A+ ke flyingkick sis??
    =)

    ReplyDelete
  19. kak kah kah..
    lawak la cik epalnyer peribahasa nie..

    ReplyDelete
  20. hahaha :P cik epal singh walia.
    bila jadi bangsa singht ni.hehe :)

    ReplyDelete
  21. hikhik.. kalau tak lulus memandu jugak nak salahkan sape? lalala :P

    ReplyDelete
  22. karam mesti nangis punye
    sbb anak buahnye take over keje membuat peribahase pelik

    ReplyDelete
  23. ^_^ hoh.. sedap pantun2 peribahasa cik epal..


    hendak seribu daya, tak ndak... jangan ngada-ngada... miahaha. peribahasa honggek i ni boleh pakai tak cik epal? :p

    ReplyDelete
  24. cikgu bm tgk ni mau pengsan doh..
    suke suki ko je..
    apepun lawak ouh!
    ;D

    ReplyDelete
  25. haa.,cik epal boleh jadi cg bm daa,, hehe

    ReplyDelete
  26. ek.....macam best jer peribahasa nih...sy nak tambah satu lg...
    ''mana tumpahnya kuah kalau x ke lantai''..ye tak...

    ReplyDelete
  27. saya ada byk peribahasa sendiri, yang paling saya suke,

    Buat Dahulu Fikir Kemudian,

    Bersatu Kita Roboh, Bercerai Kita Teguh,

    Sikit-sikit, Selamanya Tidak akan Menjadi Bukit,

    =)

    ReplyDelete
  28. mcm pernah tgk gambar tuh kt cini..

    http://www.facebook.com/profile.php?id=1440546941&ref=ts

    ReplyDelete
  29. oh kawan aku setuju suma peribahas ko....(amik ati ni)...hehehe

    ReplyDelete
  30. hehe..klaka2...mmg patut masuk sempoi..jhahaha...

    ReplyDelete
  31. salam kenal sis...amboi kreatif gak ek sis ni..hehe

    ReplyDelete
  32. alang-alang mandi biar pakai sabun.
    hehe.
    itu pribahasa kan?

    ReplyDelete
  33. hahaha..suke hati kau je la mak cik epal..

    ReplyDelete
  34. anda sgt comel.
    ahha.
    pandai ek?

    ReplyDelete
  35. alamak.. nak tambah . harapkan epal, epal berulat pulak..uhuu gurau jew !

    ReplyDelete
  36. kerana starbuxx pokai kocek ku.

    maksudnya, membeli sesuatu yang dluar kemampuan kita. hak hak

    ReplyDelete
  37. HUK ALOH. tak sedap la cik epal pantun tuh. btw, jeles ni earning cik epal tinggi. wawaa nak jugak

    ReplyDelete
  38. hahahahaha sungguh kelakar cik epal...
    teruskan blogging jgn sesekali tukar profession menjadi guru bahsa malaysia ya :D

    ReplyDelete
  39. haha.nice one.
    suka part adnan sempit punye peribahasa.
    ouh ayat adnan sempit tu, yg bez tu,

    "walaupun muka saya ganas, tapi dalam hati ada taman.."

    hahahaa..

    ReplyDelete
  40. rumah terbakar,panggil bomba kat wang ulu,
    hati terbakar,siapalah yang tahu..

    hehe

    ReplyDelete
  41. rumah terbakar,panggil bomba kat wang ulu,
    hati terbakar,siapalah yang tahu..

    hehe

    ReplyDelete
  42. wakaka..mmg betul2 erbakat wat pantun tu..

    ReplyDelete
  43. haram la nk fhm peribhse ni.

    kalo bt satu, kmpem tah hape2 yg keluar.

    xsure cene dpt a spm dl. wahahha.

    ReplyDelete
  44. hahaha :D
    kalah karam sigh walia xD

    ReplyDelete
  45. Cik epal..Rosak bahasa kalau gini,,huhu..
    Tapi takpe..kreatif

    ReplyDelete
  46. hahaha nak gelak guling2 baca pantun ni
    hilang stres kejap =)

    ReplyDelete
  47. hahaaa..
    rosak la bhs cik epal

    ReplyDelete
  48. 'sudah dapat kote bertuah, dildo tidak berguna lagi'

    maksudnya : kalau laki dah balik dari outstation tu renti-rentikan lah kegiatan yang tak berpekdah. melecet karangggg.

    ReplyDelete
  49. mmg sesuai tuk ppl yg nak amik exam paper bm spm kali kedua..:D

    ReplyDelete
  50. harapkan pagar,pagar xboleh harap...

    kalau bab2 ni, mr karam lagi power la....

    ReplyDelete
  51. Kerana pulut..
    Santan jadi gula-gula..
    hehehehe

    ReplyDelete
  52. ala x reti la
    cikepal bila nak belanja mam tempe nie?

    ReplyDelete
  53. salam cek epal....sory klu slh panggilan cek tu...ok jugak idea awak nie...cuma tang peribahasa yg kena kat batang idung kaum adam tu yg best sgt2 tu he he he he...sedap bunyi nya....cuma klu boleh ubah sikit ke perkataan gatal n miang tu..he he he...saye cadang je.. x nak terima pun x pe... sb nie melibat kan sunnah...x berapa elok la di permain2kan...maaf ye cik epal. klu setuju, siarkan la cadangan saye nie... klu x ngam dgn jiwa cik epal...abaikan je...
    maaf erk.

    ReplyDelete
  54. fren

    dulu aku kat sekolah ada satu peribahasa
    ' harapkan pagar, pagar main bastard '

    ReplyDelete
  55. Kalau kail pendek tak hinggat, lautan dalam jangan direnang.... Hahaha

    ReplyDelete
  56. bagai epal ngan cempedak?? haha

    ReplyDelete
  57. ekekeke..
    yg miang keladi tu selalu sgt watashi dengar
    nek menyampah ok..sebb yg cakap tu p[un mmg gatalll
    eeeeeee

    ReplyDelete
  58. cik epal.
    lawak la.
    peribahasa yg mmg x seswai utk budak2 bwh umur.
    haha.

    ReplyDelete
  59. wakaka
    kelakar btol cik epal ni!
    sape yg terpengaruh,
    habis la cik epal kene nanti
    haha :D

    ReplyDelete
  60. HAHA !lawak gilerla.pandai sys reka yerk :D

    ReplyDelete
  61. Assalammaulaikum Cik Epal,salam kenal.10q pernah singgah blog :).do come again

    ReplyDelete
  62. Salam perkenalan...
    ronda sana..ronda sini..tup2 terbuka page miss epal.. hurmm slalu lyn bab2 siyius ja.. sesekali jumpa blog cam nih tahan la mata ckit nak lyn EPL..

    teruskan usaha murni anda moga dirahmati oleh Nya...

    ReplyDelete