Sunday, January 24, 2010

seindah hiasan adalah wanita solehah.... =)





lembut wanita kerana senyumannya..
cekal wanita kerana beraninya..
patuh wanita kerana kesetiannya..
sabar wanita kerana imannya..
kasih wanita kerana belaiannya..
lemah wanita kerana airmatanya..
ikhlas wanita kerana simpatinya...
pendam wanita kerana cemburunya..
sayang wanita kerana sikap keibuannya..
tanpa wanita LELAKI MENJADI LEMAH..
kerana wanita jugalah LELAKI MENJADI KALAH...


"Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya." (Riwayat Bukhari dan Muslim)



terasa ingin menjadi seorang perempuan yang baik...walaupun sedar diri tidak berapa baik...slow slow la ubah...insyaAllah jadi baik :')



suka dengar lagu ini...



Sesungguhnya - Raihan

Sebenarnya hati ini cinta kepada-Mu
Sebenarnya diri ini rindu kepada-Mu

Tapi aku tidak mengerti
Mengapa cinta masih tak hadir
Tapi aku tidak mengerti
Mengapa rindu belum berbunga

Sesungguhnya walau kukutip
Semua permata di dasar lautan
Sesungguhnya walau kusiram
Dengan air hujan dari tujuh langitpun
Namun cinta takkan hadir
Namun rindu tak akan berbunga

Kucuba menghulurkan sebuah hadiah kepada-Mu
Tapi mungkin isinya tidak sempurna tiada seri
Kucuba menyiramnya agar tumbuh dan berbunga
Tapi mungkin kerana airnya tidak sesegar telaga kausar

Jika tidak mengharap rahmat-MU
Jika tidak menagih simpati
Pada Mu Ya Allah

Tuhan hadiahkanlah kasih-Mu kepadaku
Tuhan kurniakanlah rinduku kepada-Mu
Moga ku tahu syukurku adalah milik-Mu




mood: =')

51 comments:

  1. entry muhasabah diri.
    suka riwayat bukhari dan muslim.
    =)
    i pun ada tunjuk rambut, tapi dalam gambar.
    keluar rumah pakai tudung.
    berubah pelan-pelan.
    kan kan.
    ^___^

    ReplyDelete
  2. :') Cik Epal Solehah, ehehee, cik epal jgn curik nama saya ;p

    semoga kita sama2 dpt berubah ke arah ke baikan :)

    ReplyDelete
  3. siryesli gambar katun tu mcm kamu pulak cik. mata bolat

    ReplyDelete
  4. semoaga kita sama2x mampu jadi hiasan yang paling cantik..hehe

    ReplyDelete
  5. hmm..
    :)
    teringin jugak jd pmpuan yg baik

    ReplyDelete
  6. Akak, samalah kita. dalam proses nak ubah diri sendiri ke arah yang lebih baek. sama2 lah kite doakan yer ~ amin~~

    ReplyDelete
  7. yup.
    sy pn otw nak berubah.
    huhu.
    sekurang2 kite sedar kite xsebaek mane..
    chaiyok!.
    d:

    ReplyDelete
  8. perhh... gua suspek la c.epal sjak 10 menjak nih, posting lyn insaf kt gua, pasni gua nk mnta aweq2 gua jd solehah mcm c.epal laaa.. teruskan posting cmni yaaa, smoga trus sukses..

    ReplyDelete
  9. suke jugak nasyid raihan tu.

    mmm..bagus ah nak berubah..teruskan dlm mjuhadah tu..istiqamah tu penting. oke? ^^

    ReplyDelete
  10. salam cik ranum...i tau u wanita solehah...aminnnnnnnnnnnnn

    ReplyDelete
  11. saya mahukan seorang perempuan yang soleha sebagai isteri

    ReplyDelete
  12. mood penuh keinsafan..huhuhu
    sbg muslimah, marila kita sama2 tutup aurat DGN SEMPURNA

    ReplyDelete
  13. bagus cik epal...
    berubah pelan2...
    mingikut pak cik hassan albanna, first kena bentuk individu muslim dulu...heheh...dari 7 maratib amal.. :)
    -----------------------------------

    nabil_potter

    ReplyDelete
  14. Good Luck cik epal. Tak salah mencuba. :)

    ReplyDelete
  15. oh'oh! hurmm...
    tgse nie! tgase nie! tgase nie!

    ReplyDelete
  16. anis pon terasa cam nak jadi pmpn baik gak ..
    teringin je jadi baik2 gle..
    tp nak wat je , mst de setan hasut2

    ReplyDelete
  17. inn pun suka jugak lagu ni...

    siap hafal lagi sejak sekolah rendah lagi...

    masa tu raihan tengah femes... :)

    ReplyDelete
  18. tarama kasah eh cik epal. nama aku solehah .penat puji kan haha

    ReplyDelete
  19. best lagu ni...lame x dengar..terhingat zmn2 masuk nasyid dulu..ehehe

    ReplyDelete
  20. waah, cik epal bermadah puisi nah dia...waduh2, ni cik epal tetiba insaf kenapa?...emm, baguslah klu kita sedar kita ni siapa kan...aku mnyeru diriku, cik epal dan rakan2 yg lain marilah kita menjadi insan yg lebih baik dari semalam..waah, xpenah2 aku jd pakar psikologi ni..kah3...renung2kan dan slmt beramal

    ReplyDelete
  21. salam..
    "..Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu selagi kaum itu sendiri tidak mahu mengubah nasib mereka sendiri" surah ar-ra'd:11

    insyaAllah jika cik epal n kita semua ada kesungguhan untuk berubah,Allah tentu akan permudahkan jalanNya..

    perubahan sedikit demi sedikit tapi istiqamah adalah lebih disukai Allah berbanding perubahan yg drastik tapi tdk istiqamah..

    marilah kita bersama-sama berubah ke arah yg lebih baik..insyaAllah kita akan menjadi org yg beruntung kelak..

    mudah2an kita termasuk dalam gol. org yang beriman..amin..

    ReplyDelete
  22. macam pernah dgr je tajuk entri ni. hehe

    ReplyDelete
  23. wanita diangkat martabatnya oleh Islam dengan pelbagai keistimewaan..tetapi wanita sendirilah yg menjatuhkan dan menghilangkan keistimewaan2 tersebut dek kerana menurut terus kepada hawa & nafsu semata2 dalam tindakannya..

    semoga menjadi wanita solehah idaman sang soleh..

    "seindah hiasan adalah wanita solehah"

    ReplyDelete
  24. saya pun shuker lagu ni.

    p/s: tanpa wanita lelaki akan LEMAH!!

    ^^

    ReplyDelete
  25. hidayah itu milik Allah...
    marilah kita sama2 memohon kepadaNya...amin.....

    ReplyDelete
  26. yep.aku cm stuju gak..kdg2 pmpuan jgak yg mnjadi pmangkin lelaki ntk bjaya ;D

    ReplyDelete
  27. yeah benar cik epal.. mari sama2 semua wanita, kita mnjadi seindah- indah hiasan, insyaAllah dgn izinnya dan sudah semestinya usaha diri masing2 ke arah menjadi yang lebih baik dr hari2 semalam...btw, ska nasyid itu jgak.... touchin' beb!

    ReplyDelete
  28. memang betul.. pompuan solehah impian setiap lelaki...... maybe ada juga lelaki yang tak suka kot...

    Ada apa ngan Facebook????

    Tak ada kerja?? Jom sini

    ReplyDelete
  29. insyaallah kita b0leh jadik wanita s0lehah..aminn~~

    ReplyDelete
  30. aku ingin menjadi wanita solehah..
    pasti!

    ReplyDelete
  31. sekadar berkongsi..

    "..dalam kita menuju redha Allah utk melangkah ke alam perkahwinan..bukan sekadar mencari, tapi perlu juga menjadi!"

    kalau semua asyik nak mencari yg soleh, tetapi tidak berusaha untuk menjadi solehah..tiada guna! =(

    wanita solehah, bukan sekadar aurat ditutup dgn rapi, tetapi malu menjadi perhiasan termahal baginya.

    aku berkongsi kerana mengharapkan redha Allah..agar di akhirat kelak, aku tidak disoal oleh ALlah kerana tidak menegur saudara2 seislamku...

    maaf kalau bahasa aku kasar.

    ReplyDelete
  32. mai dulu pown tk pkai tdung.. but, demi kasih sowg abg yg nk mai jd sperti ni, mai ubah diri mai.. no more free hair! ngee ^^

    ReplyDelete
  33. cik epal

    entri peringatan ...
    terima kasih

    ReplyDelete
  34. bgus la kalo da ade kesedaran cmtuh..
    jgn hangat hangat taik ayam lak sudaa..
    heh,

    ReplyDelete
  35. alhamdulillahh..jom sme2 b'ubah jd lbih baek..

    ReplyDelete
  36. nak jadi solehah gak..
    jom sama2 jd solehah..yokkk :)

    ReplyDelete
  37. yup2..setuju...ada sifat2 wanita yg melembutkan lelaki...

    ReplyDelete
  38. cik epal btakkan kepala
    besttt


    aurat bukan sahaja rambut
    tp xpe
    slow2

    ReplyDelete
  39. sebaik-baik wanita adalah wanita solehah....

    ReplyDelete
  40. InsyaAllah.
    hanya kepada ALLAH cinta ku

    ReplyDelete
  41. ya..mencari bekalan akhirat itu penting...(:

    ReplyDelete
  42. yup, slowly menjadi perempuan baik juga... :'D

    ReplyDelete